Om SKOLAN

Wilhelm Haglunds gymnasium är en friskola som bedriver det industritekniska programmet med inriktning produkt- och maskinteknik. Skolan är resultatet av ett unikt samarbete mellan Sandvik Coromant, näringsliv och kommun. Utbildningen har utformats i nära samarbete med näringslivet för att motsvara industrins framtida behov och passar både praktiker och teoretiker.

Skolan arbetar målmedvetet med motivation, stöd och stimulans för att våra elever ska trivas, känna sig sedda och lyckas väl i sina studier, oavsett nivå. Lärarna finns tillgängliga för eleverna under hela arbetsdagen och elever som önskar extra stöd eller större utmaningar har också möjlighet att få det både före och efter skoltid.

Vi lägger stor vikt vid att utveckla hela människan och hälsa är ett prioriterat område. En gång i veckan har vi en resurstimme då eleverna kan motionera eller plugga och det finns alltid gratis färsk frukt för eleverna att äta. I Gimo, strax norr om Uppsala, där Wilhelm Haglunds gymnasium ligger, finns ett stort utbud av natur och möjligheter till friluftsliv. Bara tjugo minuters promenad från skolan ligger en sjö där man kan bada och fiska. Joggingspåret börjar precis utanför dörren och till sport- och simhallen, konstgräsplanen, ishallen och multiarenan tar det cirka tre minuter att promenera.

Målet med WHG är att vara ledande i lärande och utveckling av industriella tekniska utbildningar på gymnasial nivå i Sverige. Vi vill ge våra elever de bästa möjligheter för vidare studier eller  en bra chans till direkt anställning efter gymnasiet.

ANSÖK NU!

Via Gymnasieintagningen i Uppsala